Štatút obce Valice
ŠTATÚT OBCE Valice
Obecné zastupiteľstvo vo Valiciach na základe 11 zák.SNRč.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších právnych predpisov v y d á v a pre katastrálne územie obce Valice tento
štatút obce
Valice
Prvá hlava
§1
Úvodné ustanovenia
- Štatút obce Valice upravuje v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi najmä postavenie obce a pôsobnosť obce, práva a povinnosti obyvateľov obce, základné zásady hospodárenia a financovania, nakladanie s majetkom obce, ďalej postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva, starostu a ďalších orgánov obecnej samosprávy, ich vnútornú štruktúru, deľbu práce medzi nimi, formy a metódy ich práce, rieši tiež širšie vzťahy obce, symboly obce, udeľovanie čestného občianstva, cien obce a odmien.
- Štatút obce Komjatice je základným normatívno-právnym a organizačným predpisom obce.
§2
Postavenie obce
- Obec Valice je samostatný samosprávny územný celok Slovenskej republiky združujúci občanov, ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Zmeny územia obce Valice možno vykonať len v súlade s osobitnými právnymi predpismi.
- Obec je právnickou osobou samostatne hospodáriacou s vlastným majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi za podmienok stanovených zákonom a všeobecne záväznými nariadeniami obce.
- Obec má právo na svoje obecné symboly.
- Ukladať obci povinnosti alebo zasahovať do jej oprávnení možno len zákonom.
- Obec má svoj názov. Názov obce sa uvádzajú v štátnom jazyku a v jazyku maďarskom.
- Územie obce je ucelený celok, ktorí tvorí jedno katastrálne územie.
- Obec určuje stavbám súpisné číslo a orientačné číslo, vedie evidenciu a udržiava so skutočným stavom . Na označovanie stavieb súpisnými číslami obstaráva obec čísla ma vlastné náklady. Na účely prevodu vlastníctva k stavbe a poistenie stavby môže obec určiť stavebníkovi súpisné a orientačné číslo i bez kolaudačného rozhodnutia.
- Odo dňa vyhlásenia referenda ,volieb do NR SR, volieb prezidenta SR a ľudového hlasovania o jeho odvolaní, volieb do orgánov územnej samosprávy, hlasovanie obyvateľov obce, alebo sčítanie obyvateľov, domov a bytov nemožno do ich vykonania rozhodnúť o zmene číslovania stavieb.
§3
Obyvatelia obce, ich práva a povinnosti
- Obyvateľom obce Valice je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.
- Obyvatelia obce sa zúčastňujú na samospráve obce najmä výkonom svojich práv a povinností. Obyvatelia obce majú právo zúčastňovať sa na verejných zhromaždeniach obyvateľov obce a vyjadrovať svoj názor, a zúčastňovať sa obecného zastupiteľstva .Tieto práva sú zakotvené v ust. 3 odst. 2 zák. číslo 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Obec má voči občanom povinnosti stanovené zákonom a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi . Obec môže vykonávať menšie obecné služby, ktoré sú určené na zlepšenie života, životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok obyvateľov obce a sú vykonávané v záujme obce.
- Na samospráve obce sa má právo podieľať aj ten, kto má na jej území nehnuteľný majetok, platí miestnu daň, alebo miestny poplatok ,je v obci prihlásený na prechodný pobyt alebo dlhodobý pobyt a má čestné občianstvo obce. Tieto osoby, však nemajú právo voliť orgány samosprávy obce a byť do nich zvolení a ďalej nemajú právo hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce /miestne referendum/.
§4
Samospráva obce Valice
- Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba ./4 odstavec I zák. SNR č.369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov /
- Samosprávu obce Valice vykonávajú obyvatelia obce prostredníctvom :
b/ hlasovaním obyvateľov obce
c/ verejným zhromaždením obyvateľov obce
- Obec je povinná pri plnení úloh samosprávy spolupracovať s podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami pôsobiacimi v obci a taktiež spolupracuje s politickými stranami a hnutiami, vyvíjajúcimi činnosť v obci , ako aj so záujmovými združeniami obyvateľov obce.
- Na plnenie úloh samosprávy obce , alebo ak to ustanovuje zákon, obec vydáva všeobecne záväzné nariadenia .Nariadenia obce nesmú odporovať ústave ani zákonom . Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydať nariadenia len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Takéto nariadenie nesmie odporovať ani inému všeobecne záväznému právnemu predpisu. Postup pri príprave materiálov a podkladov, pri prijímaní nariadení obce , ich vydávaní ako aj spôsob kontroly plnenia týchto nariadení stanovuje zákon, tento štatút a Rokovací poriadok Obecného zastupiteľstva vo Vieske nad Blhom.
- Obec vykonáva svoje samosprávne funkcie vymedzené v zák. SNR č. 369/1990 Zb. - 4 odst.3, v ďalších osobitných zákonoch a všeobecne záväzných právnych predpisoch.
- Výkon štátnej správy prenesený na obce zákonom riadi a kontroluje vláda. Obec pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb vo veciach preneseného výkonu dodržiava zákony a všeobecne záväzné právne predpisy.
Druhá hlava
§5
Majetok obce
- Majetok obce Valice tvoria všetky hnuteľné a nehnuteľné veci vo vlastníctve obce a všetky pohľadávky a iné majetkové práva obce.
- Majetok obce Valice sa používa najmä :- pre verejné účely ,- na podnikateľskú činnosť ,- na výkon samosprávy obce .Darovanie nehnuteľného majetku obce je neprípustné.
- Majetok obce, ktorý slúži pre verejné účely/najmä miestne komunikácie a iné verejné priestranstvá/ je verejne prístupný a možno ho obvyklým spôsobom používať , ak jeho používanie obec neobmedzila.
- Majetok obce určený na výkon samosprávy obce možno použiť na plnenie záväzkov a uspokojovanie potrieb obce a na činnosť samosprávnych orgánov obce.
- Evidenciu o stave a pohybe majetku obce vedie obecný úrad.
- Starosta obce je povinný oznámiť všetky zmeny v stave majetku obce obecnému zastupiteľstvu.
- Obec vystupuje v majetkových vzťahoch vo svojom mene a má majetkovú zodpovednosť z týchto vzťahov vyplývajúcu, pokiaľ osobitné predpisy neustanovujú inak.
§6
- Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné hospodáriť s majetkom obce a majetkom v štátnom vlastníctve, ako aj vo vlastníctve iných fyzických alebo právnických osôb, ktorý
bol obci zverený v prospech rozvoja obce a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia. - Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinní majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.
- udržiavať a užívať majetok,
- chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
- používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného
uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými
orgánmi,
- viesť majetok v predpísanej evidencii v súlade s platnou úpravou.
- V majetkových veciach obce Valice koná v jej mene starosta obce na základe platných uznesení obecného zastupiteľstva. Bez platného uznesenia obecného zastupiteľstva je konanie starostu neprípustné.
§7
- Obecné zastupiteľstvo môže zakladať, zriaďovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie, ako aj právnické osoby s majetkovou účasťou obce.
- Právnické osoby s majetkovou účasťou obce, obec zakladá, resp. zriaďuje v súlade s platnou právnou úpravou .
Za používanie majetku obce možno vyberať dávky v súlade s platnou právnou úpravou.
Tretia hlava
§9
Financovanie
- Obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov a zo štátnych dotácií, ako aj z ďalších zdrojov.
Vlastné príjmy sú :
- príjmy z majetku obce a z majetku prenechaného obci do užívania/nájmu/,
- výnosy z miestnych daní a poplatkov,
- podiely na daniach v správe štátu,
- výnosy z pokút uložených za priestupky,
- iné príjmy.
- Obec môže na plnenie svojich úloh použiť návratné zdroje financovania a prostriedky i mimorozpočtových peňažných fondov.
- Obec môže svoje úlohy financovať aj z prostriedkov združených s inými obcami, so samosprávnymi krajmi a s inými právnickými a fyzickými osobami.
- Obec môže požiadať o dotáciu zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
§11
Rozpočet
- Základom finančného hospodárenia obce Valice je rozpočet obce zostavovaný na obdobie jedného kalendárneho roka a schvaľovaný obecným zastupiteľstvom. Obecné zastupiteľstvo schvaľuje tiež jeho zmeny, kontroluje jeho čerpanie a schvaľuje záverečný účet obce.
- Pred schválením sa rozpočet obce musí zverejniť najmenej 15 dní na úradnej tabuli v obci, aby sa k nemu mohli obyvatelia obce vyjadriť /9 odst.3 zák.SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších
predpisov/. To isté sa týka záverečného účtu obce. - Rozpočet obce obsahuje príjmy a výdavky spojené s činnosťou samosprávy ,finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, k rozpočtu samosprávneho kraja a finančné vzťahy k právnickým a fyzickým osobám. Príjmovú časť rozpočtu obce tvoria najmä: príjmy z miestnych daní a poplatkov, výnosy z majetku obce, rozpočtových a príspevkových organizácií, iných subjektov s majetkovou účasťou obce, dotácie zo štátneho rozpočtu a podiel na daniach. Výdavkovú časť rozpočtu obce tvoria najmä výdavky za výkon samosprávnych funkcií obce, výdavky na údržbe majetku obce a investičné výdavky.
- Prebytky rozpočtu obce možno previesť do rozpočtu obce alebo do mimorozpočtových fondov na ďalší kalendárny rok.
- Obec vedie účtovníctvo cez obecný úrad podľa zákona o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Postavenie rozpočtu obce ,jeho tvorbu a obsah, pravidlá rozpočtového hospodárenia, tvorbu a použitie mimorozpočtových zdrojov, spôsob štátneho vyrovnania medzi obcami, vzťahy k štátnemu rozpočtu a k rozpočtu samosprávneho kraja ustanovuje osobitný zákon o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov
- Obec môže využívať ekonomické nástroje /dane, poplatky, pokuty a iné/ ako regulatívu na podporu ochrany životného prostredia.
- Výsledky hospodárenia obce, vrátane výsledkov hospodárenia mimorozpočtových fondov obsahuje záverečný účet obce, ktorý schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
§12
Rozpočtové provizórium
- Ak nebude rozpočet obce na príslušný rok schválený pred prvým januárom rozpočtového roka, riadi sa rozpočtové hospodárenie v čase od 1.januára rozpočtového roka do schválenia rozpočtu obecným zastupiteľstvom rozpočtovým provizóriom.
- Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené v čase rozpočtového provizória sa zúčtujú do rozpočtu obce po jeho schválení v obecnom zastupiteľstve.
Štvrtá hlava
ORGÁNY OBCE VALICE
§13
Základné ustanovenia
- Orgánmi obce sú :
b/ starosta obce
- Obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány.
SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov/
§14
- Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce Valice, zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce Valice.
- Obecné zastupiteľstvo vo Valiciach bude mať 5 poslancov. Obecné zastupiteľstvo ich počet určí pred voľbami na celé volebné obdobie.
- Funkčné obdobie poslancov končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva .
§15
Úlohy obecného zastupiteľstva
- Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o všetkých základných otázkach života obce Valice a vykonáva svoju vyhradenú právomoc podľa 11 ods.3 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Obecnému zastupiteľstvu je vyhradené najmä :
iných právnických a fyzických osôb, dočasne prenechaným do hospodárenia obce,
schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie
s ním,
b/ schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny , kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať
záverečný účet,
c/ schvaľovať územný plán obce alebo jeho časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí
života obce,
d/ rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane alebo miestneho poplatku podľa
osobitných predpisov, pokiaľ sa neuznesie , že rozhodnutie o tom prenechá na
hlasovanie obyvateľov obce podľa §11 ods. l písm.b/ zák. SNR č. 369/1990 Zb. v
znení neskorších predpisov, a okrem prípadu ak o zavedení a zrušení miestnej dane
alebo poplatku sa rozhodlo na základe petície, hlasovaním obyvateľov obce podľa 11
ods. 1 písm c/ citovaného zákona,
e/ určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a
rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
f/ vyhlasovať hlasovanie obyvateľov obce o najdôležitejších otázkach života a rozvoja
obce a zvolávať verejné zhromaždenia občanov,
g/ uznášať sa na nariadeniach obce, určovať organizáciu obecného úradu a určovať plat
starostu a hlavného kontrolóra,
ch/ schvaľovať pracovný poriadok a rokovací poriadok,
k/ zriaďovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať náplň ich práce,
l/ udeľovať čestné občianstvo obce, vyznamenania a ceny,
m/ schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku,
n/schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva hnuteľného majetku nad hodnotu
250 EUR.
o/ schvaľovať nakladanie s majetkovými právami nad 250 EUR.
p/ volí zástupcu starostu a určuje mu úväzok
r/ stanovovať farby obce, obecnú zástavu a obecný erb,
s/ schvaľovať štatút obce,
t/ vyhlási hlasovanie obyvateľov obce ak ide o :
- zlúčenie obcí, rozdelenie a zmenu názvu obce,
- odvolanie starostu ak požiada aspoň 30 % oprávnených voličov,
- petíciu skupiny obyvateľov obce aspoň 30 % oprávnených voličov,
u/ obecné zastupiteľstvo vyhlási rokovanie za neverejné ak predmetom rokovania sú
informácie alebo veci chránené podľa osobitných predpisov,
- Obecné zastupiteľstvo vyhradí rozhodovanie o akejkoľvek ďalšej otázke života obce
prípravu materiálov a podkladov na rokovanie, spôsob uznášania sa a prijímania všeobecne
záväzných nariadení obce , uznesení obecného zastupiteľstva, spôsob kontroly plnenia uznesení
a zabezpečovania úloh týkajúcich sa obecnej samosprávy stanovuje Rokovací poriadok
Obecného zastupiteľstva vo Vieske nad Blhom. Obecné zastupiteľstvo sa schádza podľa potreby,
najmenej však, raz za dva mesiace. Jeho zasadnutie zvoláva a vedie starosta, ak zákon o
obecnom zriadení neustanovuje inak. Prvé zasadnutie obecného zastupiteľstva zvolá starosta
zvolený v predchádzajúcom volebnom období tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní od vykonania
volieb. Ak požiada o zvolanie zasadnutia obecného zastupiteľstva aspoň tretina poslancov
obecného zastupiteľstva, starosta zvolá zasadnutie obecného zastupiteľstva do 10 dní od
doručenia žiadosti na jeho konanie , ak žiadosť neobsahuje iný termín . Zasadnutie obecného
zastupiteľstva možno uskutočniť aj vtedy, ak ho starosta nezvolá: v takomto prípade ho môže
zvolať zástupca starostu alebo iný poslanec poverený obecným zastupiteľstvom . Návrh
programu sa oznamuje a zverejňuje na úradnej tabuli aspoň tri dni pred zasadnutím obecného
zastupiteľstva , alebo, ak ide o mimoriadne zasadnutie, aspoň 24 hodín pred jeho konaním.
§16
Starosta obce
- Predstaveným obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta, ktorého volia obyvatelia obce v priamych voľbách .Funkčné obdobie sa skončí zvolením nového starostu a zložením sľubu.
- Starosta obce je štatutárnym orgánom obce v majetkoprávnych vzťahoch obce, v administratívnych vzťahoch je správnym orgánom/ 13 ods.3 zák. SNR č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov/.
- Starosta najmä :
b/ vykonáva obecnú správu, zastupuje obec navonok - vo vzťahu k štátnym orgánom, k
právnickým a fyzickým osobám,
d/ rozhoduje vo všetkých veciach správy obce , ktoré nie sú zákonom, týmto štatútom, alebo
iným rozhodnutím obecného zastupiteľstva vyhradené obecnému zastupiteľstvu,
e/ uschováva obecnú pečať a obecnú zástavu a používa obecné insígnie,
f/ podpisuje všeobecne záväzné nariadenia obce a uznesenia obecného zastupiteľstva najneskôr
do 10 dní od ich schválenia obecným zastupiteľstvom,
- Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva ak sa domnieva, že odporuje zákonom alebo je pre obec zjavne nevýhodné, tak, že ho nepodpíše do 10 dní .Ak bol výkon uznesenia pozastavený, môže obecné zastupiteľstvo toto uznesenie nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých poslancov potvrdiť. Ak to nepotvrdí do 2 mesiacov od jeho schválenia, uznesenie stráca platnosť. Výkon potvrdeného uznesenia starosta nemôže pozastaviť
- Funkcia starostu obce je nezlučiteľná s funkciou :
- poslanca obecného zastupiteľstva,
- štatutárneho orgánu alebo člena orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou,
- štatutárneho zástupcu právnickej osoby s majetkovou účasťou obce,
- zamestnanca obce , v ktorej má byť volený,
- predsedu samosprávneho kraja,
- vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
- podľa osobitného zákona.
- Starosta obce môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie uložiť pokutu do 700,00 € ak :
- poruší nariadenie obce,
- neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo na inej nehnuteľnosti, a tým naruší vzhľad alebo prostredie obce, alebo ak znečistí verejné priestranstvo, alebo odkladá veci mimo vyhradených miest,
- nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú starostom poskytnúť osobnú pomoc alebo vecnú pomoc počas odstraňovania a pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti.
- Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa , keď sa starosta dozvedel o porušení a do 3 rokov od porušenia nariadenia alebo nesplnenia povinnosti. Pri ukladaní pokuty sa prihliada na závažnosť, spôsob a čas trvania a na následky. Pokuta je príjmom obce.
- Mandát starostu zaniká :
b/ uplynutím funkčného obdobia,
c/ vzdaním sa mandátu,
d/ právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný
čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
e/ pozbavením spôsobilosti na právne úkony alebo obmedzením spôsobilosti na právne úkony,
f/ vyhlásením výsledku hlasovania obyvateľov obce o odvolaní starostu, ktorým sa rozhodlo o
odvolaní starostu,
g/zmenou trvalého pobytu mimo územia obce,
h/ v prípadoch podľa 13 odst. 3,
i/ smrťou,
j/ zrušením obce,
Vzdanie sa mandátu starostu sa musí urobiť písomne a jeho účinky nastávajú doručením
obecnému úradu. Vzdanie sa mandátu nemožno vziať späť. Starosta má jedného zástupcu, ktorý
je volený na celé funkčné obdobie obecným zastupiteľstvom a to z poslancov obecného
zastupiteľstva na návrh starostu obce .
§ 17
Zástupca starostu
- Zástupca starostu zastupuje starostu počas jeho neprítomnosti alebo jeho nespôsobilosti na výkon funkcie. Obecné zastupiteľstvo môže zástupcu starostu kedykoľvek odvolať.
- Zástupca starostu počas neprítomnosti starostu alebo jeho nespôsobilosti na výkon funkcie :
b/ nesmie zasahovať do výlučnej pôsobnosti starostu /13 ods. 3 zák. SNR č. 369/1990 Zb. v
znení neskorších predpisov /,
c/ vykonáva bežné úkony s činnosťou obecného zastupiteľstva a so zabezpečením chodu
obecného úradu,
d/ zástupca starostu zvolá obecné zastupiteľstvo v prípade hlasovania obyvateľov o odvolaní
starostu, ak ho nezvolá starosta,
e/ ak zanikne mandát starostu pred uplynutím funkčného obdobia, plní zástupca starostu úlohy
starostu v plnom rozsahu, zastupovanie končí zložením sľubu novozvoleného starostu,
f/ zástupcovi starostu, ktorý plní úlohy starostu podľa bodu e/ patrí plat podľa osobitného zákona.
- Zástupca starostu zabezpečuje prípravu zasadnutí obecného zastupiteľstva a po stránke vecnej obsahovej náplne v súlade s rokovaniami obecného zastupiteľstva a tiež prípravu zasadnutí
obecnej rady ak je zriadená.
§ 18
Hlavný kontrolór obce
- Hlavný kontrolór obce je pracovník obce, ktorý vykonáva kontrolu úloh obce vyplývajúcich z pôsobnosti obce.
- Funkcia hlavného kontrolóra obce je nezlučiteľná s výkonom funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, funkcie v štátnej správe , ďalej v dozornej rade podnikateľského subjektu vytvoreného obcou, príp. v inom kontrolnom orgáne obce, starostu a zástupcu obce.
- Hlavný kontrolór najmä :
- nakladania s majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu, príp.vo vlastníctve
- iných právnických a fyzických osôb, ktorý bol obci zverený,- účtovníctva a pokladničných operácií na obecnom úrade,
- hospodárenie s finančnými zdrojmi obce,
- čerpanie rozpočtu, jeho zmien a záverečného účtu,
- správnosti a opodstatnenosti čerpania finančných prostriedkov obci účelovo poskytnutých, mimorozpočtových fondov a dotácií
- tvorbu a čerpanie rozpočtu obce,
- opodstatnenosť zavedenia alebo zrušenia poplatkov v obci,
- možnosti poskytovania úveru alebo pôžičky,
- k návrhu rozpočtu a k záverečnému účtu obce pred ich schválením v obecnom zastupiteľstve
- Pri vykonávaní činností uvedených v ods. 3 tohto ustanovenia hlavný kontrolór úzko spolupracuje s obecným úradom.
- Hlavný kontrolór vybavuje sťažnosti a podnety občanov, ktoré boli podané na orgány obce a pracovníkov obce.
- Hlavný kontrolóra do funkcie volí obecné zastupiteľstvo na 6 rokov. Po uplynutí tohto obdobia končí i pracovnoprávny vzťah.
- Hlavný kontrolór je za svoju činnosť zodpovedný obecnému zastupiteľstvu, ktorému je povinný štvrťročne podávať správu o vykonanej činnosti za uplynulé obdobie.
- Hlavný kontrolór je oprávnený nahliadať do účtovných a pokladničných dokladov, ako aj do akýchkoľvek iných dokumentov, týkajúcich sa pokladničných operácií , vedenia účtovníctva,
nakladania s majetkom obce, a ďalej do všetkých dokladov, ktorých potreba vyplýva z rozsahu jeho oprávnení. Výsledky kontroly spolu s návrhmi na odstránenie zistených nedostatkov predkladá obecnému zastupiteľstvu. - Hlavný kontrolór sa zúčastňuje zasadnutí obecného zastupiteľstva s hlasom poradným.
- Hlavný kontrolór vedie centrálnu evidenciu petícií obyvateľov.
- Výkon funkcie hlavného kontrolóra sa končí
- vzdaním sa funkcie,
- odvolaním z funkcie,
- uplynutím obdobia , na ktoré bol zvolený,
- smrťou
- Obecné zastupiteľstvo odvolá hlavného kontrolóra z funkcie, ak
- bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin, alebo právoplatne odsúdený za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
- vykonáva funkciu podľa odseku 5,
- hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie,
- bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená.
- Hlavný kontrolór môže vykonávať kontrolnú činnosť pre viaceré obce podľa osobitného zákona.
§ 19
Obecný úrad
- Obecný úrad je výkonným orgánom obecného zastupiteľstva a starostu, zložený so zamestnancov obce . Obecný úrad nemá právnu subjektivitu.
- Obecný úrad vykonáva odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s plnením úloh samosprávy obce, najmä :
b/ pripravuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva,
c/ pripravuje rozhodnutia starostu vydávané v správnom konaní, v daňovom a poplatkovom
konaní,
d/ vykonáva nariadenia obce, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia starostu,
e/ organizačno-technicky zabezpečuje plnenie úloh štátnej správy, prenesených na obec.
- Prácu obecného úradu vedie a organizuje starosta obce.
Piata hlava
Hlasovanie obyvateľov obce
§ 20
- Hlasovanie obyvateľov obce Valice o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce vyhlasuje obecné zastupiteľstvo.
- Obecné zastupiteľstvo musí vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce, ak ide o návrh :/11 odst.l zák.SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov /
b/ na zavedenie a zrušenie verejnej dávky ak ide o návrh na zavedenie a zrušenie miestnej dane
alebo miestneho poplatku, o ktorom sa má podľa uznesenia obecného zastupiteľstva
rozhodnúť o miestnom referende,
c/ petície skupiny obyvateľov obce v počte 30 % oprávnených voličov ku dňu podania tejto
petície. Petíciu podľa odseku l písm. c_ overujú aspoň traja poslanci určení obecným
zastupiteľstvom , ktorí nemôžu byť členmi petičného výboru a starosta .Starosta neoveruje
petíciu podanú podľa 13 a odst. 3 písm. a/ prvého bodu. Ak petícia spľňa náležitosti
ustanovené osobitným zákonom, a ak ide o rozdelenie obce aj náležitostí podľa odseku 2, obecné zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov obce tak, aby sa uskutočnilo do 90 dní od doručenia petície obci a to platí aj v prípade petície podľa 13 a odst. 3 písm. a/ prvého bodu.
- Obecné zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce aj pred rozhodnutím o ďalších dôležitých veciach, týkajúcich sa postavenia a rozvoja obce alebo života obyvateľov obce.
- Hlasovanie obyvateľov obce je platné ak sa ho zúčastní nadpolovičná väčšina obyvateľov obce oprávnených voliť podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí. Rozhodnutie obyvateľov obce je prijaté, ak za návrh predložený na hlasovanie, ak hlasovala nadpolovičná väčšina voličov, ktorí sa zúčastnili hlasovania .Obecné zastupiteľstvo vyhlási výsledky hlasovania obyvateľov obce do 3 dní od doručenia zápisnice o výsledkoch hlasovania na úradnej tabuli.
Šiesta hlava
Verejné zhromaždenie obyvateľov obce
§ 21
- Na prerokovanie obecných vecí môže obecné zastupiteľstvo zvolať verejné zhromaždenie obyvateľov obce.
- Obecné zastupiteľstvo zvolá verejné zhromaždenie obyvateľov obce vždy, ak o to požiada petíciou najmenej 20 % obyvateľov obce.
- Obecné zastupiteľstvo sa môže uzniesť, že prenesie rozhodnutie o určitej dôležitej otázke, týkajúcej sa obce na verejné zhromaždenie obyvateľov obce, resp. jeho časti.
- Podmienky organizovania a uskutočňovania verejného zhromaždenia ako aj podmienky hlasovania môže obecné zastupiteľstvo upraviť podrobne vo všeobecne záväznom nariadení.
- Verejné zhromaždenie sa zvoláva oznámením na úradnej tabule na Obecnom úrade vo Vieske nad Blhom príp. iným vhodným spôsobom /napr. vyhlásením v obecnom rozhlase a pod./. O prerokovanej problematike sa spisuje písomná zápisnica, ktorej súčasťou musí byť prezenčná listina prítomných obyvateľov obce, resp. časti obce.
Siedma hlava
Poslanci obecného zastupiteľstva
§ 22
- Úvodné ustanovenia
- Poslancov obecného zastupiteľstva volia obyvatelia obce v priamych voľbách . Spôsob voľby a počtu poslancov sú určené osobitnými právnymi predpismi.
- Poslanci dbajú o to, aby všetkou svojou činnosťou boli hodní dôvery svojich voličov. Pri výkone svojej funkcie sa riadia obecnými záujmami, resp. záujmami častí obce. Vykonávajú ju v súlade s ústavou, s ústavnými a ďalšími zákonmi.
§ 23
Vznik a zánik poslaneckého mandátu
- Poslanec nadobúda svoje práva a povinnosti zvolením. Postup pri voľbách upravuje osobitným zákonom.
- Platnosť voľby poslancov overuje na návrh mandátovej komisie obecné zastupiteľstvo.
- Funkčné obdobie poslancov začína dňom zvolania, zloženia sľubu a končí dňom skončenia volebného obdobia. Mandát poslanca zaniká :
b/ uplynutím funkčného obdobia,
c/ vzdaním sa mandátu,
d/ právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný
čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
e/ pozbavením spôsobilosti na právne úkony alebo obmedzením spôsobilosti na právne úkony,
f/ zmenou trvalého pobytu mimo územia obce,
g/ ak počas jedného roka nie je spôsobilý zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného
zastupiteľstva,
h/ v prípadoch podľa 11 ods.2,
i/ zrušením obce alebo smrťou. Mandát poslanca obecného zastupiteľstva zanikne vzdaním sa
len vtedy, ak vzdanie sa bolo urobené ústne do zápisnice alebo písomne: pri písomnom vzdaní
sa mandátu jeho účinky nastávajú doručením obecnému úradu . Vzdanie sa mandátu nemožno
vziať späť.
§ 24
Práva a povinnosti poslancov
- Poslanec je oprávnený najmä :
pripomienky a námety,
b/ interpelovať starostu vo veciach týkajúcich sa ich práce,
c/ požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických osôb , ktoré vykonávajú v obci
podnikateľskú činnosť vo veciach týkajúcich sa dôsledkov ich podnikania v obci,
d/ zúčastňovať sa na previerkach, kontrolách, na vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov,
ktoré vykonávajú orgány samosprávy obce a hlavný kontrolór obce,
e/ požadovať vysvetlenie od štátnych orgánov vo veciach potrebných pre riadny výkon
poslaneckej funkcie.
- Poslanec je povinný najmä :
zúčastní,
b/ zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a jeho orgánov, do ktorých bol
zvolený,
c/ dodržiavať Štatút obce Valice a Rokovací poriadok Obecného zastupiteľstva vo
Vieske nad Blhom,
d/ obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov.
- Poslanec je povinný na požiadanie informovať voličov o svojej činnosti a činnosti obecného zastupiteľstva.
§ 25
Náhrada poslancov
- Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru . Za jej výkon však môže obec poskytnúť odmenu . Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli a to podľa osobitných predpisov platných pre pracovníkov v pracovnom pomere.
- Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru.
- Starostovi a poslancom obecného zastupiteľstva , ktorí sú pre výkon funkcie uvoľnení zo zamestnania sa zachováva pracovný pomer. Namiesto mzdy im patrí odmena /plat/.
Osma hlava
Vzťah obce k okolitým obciam a mestám
§ 26
- Veci spoločného záujmu obce Komjatice a okolitých miest a obcí sa riešia dohodou obce s okolitými mestami a obcami v zmysle §20,a,b,c,d,e,f, zákona č. 453/2001 Z.z.2/Obec môže k obhajobe svojich práv a záujmov vytvárať združenia, nadväzovať partnerské vzťahy a spolupracovať s obcami a mestami iných štátov a byť členmi medzinárodných združení miestnych orgánov v zmysle 21 zákona č. 453/2001 Z.z.
Deviata hlava
Vzťahy so štátom, s právnickými a fyzickými osobami.
S politický stranami a hnutiami a občianskymi združeniami
§ 27
- Obec pri plnení svojich úloh spolupracuje s orgánmi štátu a to najmä s orgánmi samosprávneho kraja, úradmi štátnej správy, právnickými a fyzickými osobami, vysokými školami, výskumnými ústavmi a ďalšími štátnymi orgánmi /prokuratúrou, súdom políciou a pod/.
- Obec spolupracuje pri zabezpečovaní rozvoja obce a na prospech obce s podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami a s politickými stranami a hnutiami a občianskymi združeniami, ktoré pôsobia na území obce.
Desiata hlava
Symboly obce, čestné občianstvo, ceny a odmeny, kronika obce
§ 28
Úvodné ustanovenia
Obecné symboly sú :
a/ erb obce
b/ zástava obce
c/ pečať obce
§ 29
- Erb obce Valice pozostáva z Skladá sa z farieb: .
- Podrobné a záväzné vyobrazenie erbu obce bude tvoriť prílohu číslo 1 tohto štatútu.
- Erb obce sa používa :
b/ na insigniách starostu
c/ na budovách, kde má sídlo Obecný úrad vo Valiciach,
d/ na označenie katastrálneho územia obce,
e/ na preukazoch poslancov obce ako aj pracovníkov obce a obce
4. Obec používa odtlačok úradnej pečiatky s erbom obce a názvom obce na rozhodnutia ,
oprávnenia a osvedčenia skutočností vydaných pri výkone samosprávy.
5. Za správne zaobchádzanie s erbom obce a za jeho ochranu zodpovedá tá fyzická alebo
právnická osoba, ktorá ho použila alebo používa. Každý je povinný strpieť na výzvu odstránenie
neoprávnene alebo nesprávne použitého erbu.
§ 30
Zástava obce
- Zástavu obce Valice je zložená z 3 farieb a to žltej
- Podrobné a záväzné vyobrazenie zástavy obce Valice tvorí príloha č. 2 tohto štatútu.
- Zástava obce sa bude používať na budovách orgánov obce.
- Zástava sa môže používať aj vo verejných sprievodoch a pri príležitostnej vnútornej výzdobe miestností a siení, ktoré sú prístupné verejnosti .
- Ak sa pri výzdobe používa štátna vlajka SR a obecná zástava spoločne, sú umiestnené v rovnakej výške vedľa seba, pričom štátna vlajka je umiestnená z čelného pohľadu vľavo /8 ods. 6 zák.č. 63/1993 Z.z. o štátnych symboloch SR a ich používaní/.
- Pri používaní sa vyvesovaní zástavy musia byť dodržané nasledovné pravidlá :
- zástava sa nesmie používať poškodená, ani zašpinená a nesmie sa zväzovať do ružice,
- na zástave nesmie byť žiadny text, vyobrazenie, obraz, znak alebo odznak, kytica , smútočný závoj a pod.7/Za správne zaobchádzanie so zástavou obce a za jej ochranu zodpovedá tá fyzická alebo právnická osoba, ktorá ju použila alebo používa.
§ 31
Pečať obce
- Pečať obce tvorí erb obce Valice s nápisom : " OBEC Valice ".
- Pečať uschováva starosta obce.
§ 32
Spoločné a záverečné ustanovenia
- Štatút obce Valice je základnou právnou normou obce Valice. Všetky všeobecne záväzné nariadenia obce, uznesenia obecných orgánov a iné predpisy obce musia byť v súlade s týmto štatútom.
- Zmeny a doplnky tohto štatútu schvaľuje obecné zastupiteľstvo 3/5 väčšinou hlasov všetkých poslancov.
- Štatút obce Valice bol schválený Obecným zastupiteľstvom vo Valliciach uznesením číslo 6/2015 zo dňa 02.01.2015.